Din spusele Valeriei, drumul său în acest domeniu a început acum opt ani, când la vârsta de 18 ani s-a mutat în Franța pentru a studia Visual Effects and 3D animation.
Totuși, aspirațiile sale în această direcție vin din copilărie, după ce a vizionat filmul Avatar la cinema împreună cu tatăl său.
„Acest film ne-a marcat atât de mult, încât ne-a făcut să căutăm cine sunt acești oameni sau «designeri de filme» cum le zicea tata și unde se creează aceste efecte impresionante”, povestește Valeria.
În momentul în care a trebuit să-și aleagă viitoarea facultate, tânăra spune că își dorea să aleagă un domeniu în care să-și pună în practică abilitățile artistice și creative. După o perioadă de cercetări, Valeria a ajuns la concluzia că aceste efecte speciale pentru filme se creează și în țările europene, nu doar în Statele Unite precum credea inițial.
Astfel, alegerea ei a fost făcută în favoarea Artfx Visual Effects School din orașul Montpellier, Franța, despre care tânăra zice că este „cea mai bună universitate din lume de efecte speciale, producție și 3D”.
„Când începi, e bine să lucrezi la cât mai multe proiecte și să câștigi cât mai multă experiență”
Din acel moment, Valeria a decis să studieze franceza intensiv pentru a-și urma visul la cinematografie. Eforturile au fost justificate, fiindcă, într-un final, tânăra a fost acceptată la Artfx Visual Effects School, iar apoi, au urmat patru ani de studii intensive.
„În primii ani, am studiat diferite programe de bază în 3D, animație, desen digital, sculptură, storyboard, modelare 3D, compoziție, fotografie, utilizarea camerelor de filmat și utilizarea fundalului verde etc. Iar în ultimii doi ani, m-am specializat în FX, ceea ce înseamnă simularea efectelor fizice (precum tornade, simulări de vânt și nisip, oceane, explozii, foc, fum, distrugerea clădirilor și orașelor), dar și efecte magice (puteri magice ale unor personaje)”, își amintește tânăra.
În ultimul an, Valeria spune că a creat un film de scurt metraj cu efecte vizuale de la A la Z, de la crearea scenariului și organizarea filmărilor, castingul actorilor și alegerea decorului, până la crearea elementelor CG (computer generated) și integrarea efectelor în editarea finală. Acest filmuleț a fost prezentat în fața unui juriu format din 27 de studiouri de film din lume.
„După ce am absolvit cu diplomă de Digital Director – specializarea FX – și cu un demoreel (un videoclip cu prezentarea capacităților în materie de efecte), mi-am expediat dosarul la mai mult de 70 de joburi și am primit doar patru răspunsuri, dintre care două erau mai serioase, iar unul venea din partea companiei la care visasem tot anul să ajung – The Mill London”, spune Valeria.
Inițial, pe când era începătoare, artista și-a dorit un start în carieră în domeniul publicități cu efecte speciale și nu în filme, deoarece intenționa să creeze cât mai multe proiecte scurte într-un an și să-și elaboreze un nou demoreel.
În domeniul filmelor, lucrezi uneori un an la un singur proiect și ai voie să arăți ce ai făcut doar după ce filmul iese la cinema și asta mai poate dura încă un an. Deci, când începi, e bine să lucrezi la cât mai multe proiecte și să câștigi cât mai multă experiență”, spune ea.
„În Spider-Man: No Way Home, am lucrat la foc, fum, mașini care ard”
După un an și jumătate în Anglia și cu un portofoliu nou, Valeria a avut oportunitatea să se mute la un studio de film din Montreal, unde a lucrat în postproducție la filmul Top Gun 2 cu Tom Cruise, care va apărea pe ecrane în 2022.
Apoi, artista digitală s-a alăturat echipei de la Digital Domain Montreal, care lucrează în mare parte pentru filme și seriale Marvel, iar în acel moment, studioul lucra la o secvență din Spider-Man: No Way Home.
Valeria ne-a împărtășit faptul că proiectul a început cu aproximativ doi ani în urmă (filmările și perioada pre-production), însă perioada post-production a început cu un an în urmă. Fiecare secvență are deadline-uri diferite. De exemplu, perioada de creație pentru două secunde de tornadă de nisip poate dura câteva luni, iar perioada de creație pentru două secunde de fulgi de zăpadă care cad poate dura o zi sau o săptămână în funcție de intensitatea și puterea zăpezii ce cade.
„E foarte dificil să prezici durata de creație a unor efecte speciale. Regula nescrisă zice că timpul necesar pentru a termina un efect este dublu sau triplu în raport cu timpul estimat la început”, spune artista.
Totuși, Valeria susține că, în cadrul acestui proiect, nu a avut lucruri foarte complicate de făcut, căci s-a alăturat echipei în ultimele luni de producere pentru a-i ajuta să reușească finalizarea lucrărilor în termen.
„La acest proiect, eu fiind FX, am lucrat la secvența de bătaie de pe pod și la cea din holurile unei clădiri. Am făcut: focul și fumul ce iese din unele mașini care ard, fumul ce se emană de la elicopterul care zboară deasupra podului, distrugerea solului în hol când Spiderman luptă cu antieroul, dar și câteva secunde cu omul nisip”, spune tânăra.
Cu toate astea, Valeria percepe experiența drept „o coincidență fericită”.
„Nu aveam nicio așteptare, dar m-am ales cu noi experiențe, cu noi prieteni și cu prima apariție a numelui meu la Credits pentru un film Marvel. Mă simt onorată și fericită că am participat la acest proiect, însă nu a fost niciodată scopul meu să ajung să lucrez la filmul Spiderman”, ne-a dezvăluit ea.
Trailer-ul filmului poate fi văzut mai jos, iar filmul în întregime poate fi vizionat în cinematografele Patria.
„Cel mai complicat în meseria mea e că în 90 % din timp voi face un efect absolut nou, pe care nu l-am mai făcut înainte”
Fiind întrebată la modul simplu cum e să lucrezi în industria efectelor speciale, artista ne-a spus următoarele. „Să lucrezi în industria efectelor speciale este interesant, dar trebuie să fii foarte pasionat(ă) și îndrăgostit(ă) de această meserie, căci uneori deadline-urile pot fi foarte restrânse și sarcinile pot deveni foarte tehnice.
Cel mai complicat în meseria mea e că în 90 % din timp voi face un efect absolut nou, pe care nu l-am mai făcut înainte și trebuie să învăț să-l fac pe loc aplicând experiența acumulată, să mă adaptez și să fac față deadline-urilor impuse de echipa de producție. În plus, tehnologia evoluează cam la fiecare șase luni și trebuie mereu să învăț și să adaptez ceea ce cunosc deja.”
Pentru Valeria, cea mai mare provocare pe care a întâmpinat-o în cadrul acestui proiect a fost să mențină o balanță între job și viața personală, fiindcă, lucrând de acasă, „este ușor să depășești orarul de lucru și să te pomenești lucrând până târziu și apoi să faci burnout”.
Pe de altă parte, pe lângă experiența acumulată, tânăra a rămas încântată de oamenii pe care i-a cunoscut atât în cadrul echipei, cât și în afara acesteia.
„Încă de la universitate, ascultam podcast-uri cu participarea specialiștilor în efecte speciale, ascultam întâmplările lor fericite sau nefericite din industrie și asta m-a ajutat mult să mă pregătesc moral pentru diferite situații. Am întâlnit mulți oameni importanți și talentați în persoană sau virtual în ultimii trei ani: de la directorul artistic al companiei Pepsi, până la directoarea companiei Marvel. Am avut și note scrise direct pentru un efect de-al meu de la Tom Cruise pentru filmul Top Gun 2.
Dar în afară de aceste persoane, colegii și supervizorii mei sunt persoanele cele mai tari și sunt cei care mă motivează și mă inspiră zilnic, care sunt nemaipomenit de pasionați, mereu gata să se ajute reciproc, să comunice și să învețe unii de la alții”, povestește Valeria.
„E foarte important să fii amabil(ă), respectuos (respectuoasă) și să poți comunica eficient”
„Un sfat pe care mi-aș dori să-l împart cu cei care sunt la început de carieră sau cu cei care vor să crească în rolul actual este să-și determine scopul și intențiile pe durată îndelungată și apoi să împartă acest scop în pași mai mici și să acționeze în fiecare zi pentru a atinge acel scop.
De asemenea, e foarte important să fii amabil(ă), respectuos (respectuoasă) și să poți comunica eficient. Cu cât mai mult respect și ajutor oferi celor din jur, cu atât mai mult ți se va întoarce. Cunosc persoane foarte, foarte inteligente și puternice tehnic, dar pline de sine și cu un comportament rece față de ceilalți. Acești oameni nu-s iubiți de nimeni și succesul lor nu durează, deoarece finalizarea unui proiect necesită lucru în echipă și pozitivism. Între două persoane cu aceeași experiență, cineva cu o atitudine pozitivă și cu dorință de a învăța și ajuta echipa va fi la sigur angajat cu prioritate față de cineva rece și plin de sine.
Deci, nu contează în ce industrie lucrezi, dacă ești o persoană care dorește să contribuie, să ajute și să crească împreună cu echipa, lucruri nemaipomenite și neașteptate îți vor apărea în cale”, conchide Valeria Răilean.
Preluat de la: diez.md